Trosten i taklampen

søndag, november 28, 2010

IMG_1396

For en stund siden kom jeg over denne lampen og tenkte at den nok hadde vært fin på leserommet mitt. Men når den daværende prislappen viste 4000 kroner, så må en student tenke anderledes. Ihvertfall om hun vil spise noe anet enn kålruller det neste året.

Men hvorfor ikke fikse selv?
Tidligere i uken tok jeg turen ut til en byggevare. Der fant jeg en rull med hønsenetting til 120 kroner. En stor lampeskjerm til 160 kroner hadde de også. Videre plukket jeg med kobberspray og gikk fornøyd til kassen. Årets store innenfor julepynt ser ut til å være fugler av ulik kaliber. Så etterpå gikk jeg på hypermarkedet like ved hvor jeg fant fine fugler til 2,50 stykket.

Vel hjemme ble stoffet på lampeskjermen sprettet av. Hønsenettingen ble målt til og lampeskjermskjelettet ble først limt på med limpistol, så snurret fast med ståltråd.

Pinnene som fuglene sitter på inni lampen er faktisk pensjonerte strikkepinner i metall. Noen av dem var litt i lengste laget, så de ble klippet med avbitertang.

Hele lampen fikk videre både en og to og tre overhalinger med kobberspray før et lag med lakk på toppen.

Til slutt fikk fuglene flytte inn og en stor lyspære med sølv i bunnen (i mangel av et bedre navn...) ble satt i.
Lampen ble montert i beste sommerfuglstil, balanserende på en stol oppå pulten. Note to self: kjøpe gardintrapp.


IMG_1334

Jeg er rett fornøyd med fuglelampen min. Totalt sett kostet den rett under 500-lappen å lage, da er taxipengene til og fra byggevaren inkludert. Og det kan en student leve med uten at det blir nevneverdig mange kålruller av det...


Ha en strålende flott 1.søndag i advent!

_________________________________________

When in London earlier this year, I came across this lovely lamp. The price tag, however. Not so nice. Especially not for a student, unless I wanted to live off cabbage rolls for the next year. Which I don't . Went to Leroy Merlin, found a lamp shade, birdies, paint and metal fencing.
Simply love my new lamp, especially the fact that I spent not even £50 in total.

share this on »
{Pinterest}
12 Comments »

12 Responses to “Trosten i taklampen”

strikkefrua Elin sa...

Morsom.
Må si du imponerer med kreativitet og skaperglede.

Monika sa...

Stilig lampe!!

Imponert over kreativiteten og pågangslysten din.

Epletreet sa...

Den var utrolig kul:)

Fru Keilegavlen sa...

Stilig!!

Hanne Oksavik sa...

Skikkelig stilig!! ^^

mimouna sa...

Tøff lampe! Og den ble jo rimelig lik den dyre originalen også. Ikke dårlig!

Frk.Badegakk sa...

Så kreativt gjort! Grattis med ny lampe!=D

skb sa...

FOr ein fantastisk idé!

Engeline sa...

Jeg har tatt meg friheter. Du er egentlig tægget av en boknerd, fordi jeg er så nysgjerrig på hvilke tre bøker du eventuelt skulle plukke ut. Kan ikke du stille nysgjerrigheten min, en gang når du er mindre travel? Helst i en bloggpost, men jeg kan strekke meg til et tebesøk.

Moan sa...

Skal si du ikke lar deg stanse! En meget kreativ sjel!

Birkus sa...

Hm, kreativt, veldig kreativt. Jeg hadde vel bare sett prislappen, løpt ut, og prøvd å glemme at jeg fant en kul lampe. Tror jeg må lære av deg :-)

Yvonne sa...

for en stilig lampe!!