Sokker på en snor

tirsdag, mai 26, 2009

Jeg har som kjent gått mer eller mindre aktivt inn for å komme over sokkestrikkeskrekken. Dette innebærer flere punkter, og et av punktene for meg har vært å strikke småsokker. Mange småsokker!

Det begynte i påsken og første par ut var XS Firestarter i Jitterbug. Disse ble strikket fra tåen opp på pinne nr 2. De som var i nærheten da de ble strikket vet at jeg høylytt bannet meg gjennom prosessen. Tå-opp sokker på to strømpepinner er definitivt ikke min greie.
Men man gir seg ikke. Å neida!

Kortidshukommelsen er tydeligvis ikke ved sine fulle fem, for rett etter hadde jeg lagt opp til e ny Firestarter sokk. Denne gang på pinne nr 2,5 og i et sokkegarn fra Three Irish Girls. Det gikk litt mindre smertefullt for seg, men denne gang tror jeg det sank inn i langtidsminnet. Never again!

Sokkestrikkingen fortsatte med ujevne mellomrom de neste ukene og etterhvert ble det en liten bunke. Sokker ble strikket i Bergen, København og Polen. I bil, buss, fly og tog.
Så var det disse trådendene, da...
Tittei var snill og festet tråden på den første Firestarter sokken. Men fulgte jeg opp? Niks.

I gårkveld derimot, tok jeg mot til meg og festet tråder på 15 småsokker. Tilsammen 33 tråder, tre skjøter inkludert. Utrolig morsomt.

Firestartersokkene er strikket som de skal, de andre seks parene er strikket etter min egen kjedsommelige standard. 36 masker på pinne nr 2-2,5. Plankekjøring derfra. Skaftet på disse har 3r,1vr og det er vel egentlig bare de turkisblå Wollmeisesokkene som har rettstrikk over hele foten.
På de røde Wollmeisesokkene feilberegnet jeg litt og måtte dermed gjøre noe med skaftet. Løsningen ble tre cm med HK sitt sokkegarn. Felles for alle sokkene er at det gikk med ca 14 gram til hvert par. Og hvert par er 0-3 mnd. Så

Sokkefakta fra ytterkant til ytterkant:
Småsokker i Kaffe Fassett for Regia. Pinne nr 2
Firestarter XS i Jitterbug. Pinne nr 2
Småsokker i Wollmeise med kant i garn fra HK. Pinne nr 2,5
Småsokker i Kaffe Fassett for Regia, pinne nr 2
Småsokker i Harry Potter for Opal. Pinne nr 2,5
Småsokker i Trekking, pinne nr2
Småsokker i Wollmeise, pinne nr 2,5
XS Firestarter i Thee Irish Girls, pinne nr 2,5


Nå gjenstår det bare og komme over det siste hinderet i kureringsprosessen; sokkene på pinne ingenting. Når (hvis?) de er ferdige, da er jeg nok kurert for livstid.

Ha en flott kveld!

share this on »
{Pinterest}
4 Comments »

4 Responses to “Sokker på en snor”

mimouna sa...

Det var mangre fine små sokker. Er inne i en stim jeg også, men de blit nok mye større.

Luen under her var kjempesøt!

Brit Strikkenerd sa...

Du verden det må jeg si er en konkret metode å jobbe seg gjennom sokkeangsten. 8 par, jeg er imponert. Veldig fine var de alle sammen også:)

Inghild sa...

Du verden - skikkelig terapi mot sokkestrikke-angst :-)
Masse flotte sokker er det blitt!

Elisabeth sa...

Skikkelig søt terapi :) Utrolig så fine disse småsokkene blir, og så får man jo et godt inntrykk av farger og kvalitet på de forskjellige garnnøstene...