Til sommerdansen i duggvått gress

søndag, mai 03, 2009

Helt siden jeg kjøpte det lette, hvite stoffet med hundekjeks har jeg hatt en plan om å sy en sommerkjole av det. Problemet har vært å finne et passende mønster.
På Ravelrunde fant jeg denne kjolen og fikk lyst til å prøve.
I garnbeholdningen fant jeg bare hvitt bomullsgarn. Da måtte det bare bli hundekjekskjole.

Overdelen ble strikket i en fei og stoffet ble klippet omtrent like fort. Men så stoppet det litt.
I dag tok jeg imidlertid fatt på delene og sydde kjolen ferdig.
I hodet vokste bildet av løpende småtær i duggvått gress, toner av latter og svingende skjørt.
Derfor er skjørtet dobbelt, med et fastsydd underskjørt av bløt tyll.

Ellers er kjolen veldig enkel. En enkel, nesten usynlig blomsterranke nederst på skjørtet og en gammel perlemorsknapp i ryggen.

Størrelse er ca 12-18 mnd. Stoffet kjøpte jeg på Åhlens for lenge, lenge siden, mens garnet var i en av fjorårets kalenderpakker. Det gikk med 26 gram garn på pinne nr 4. Stoffbiten jeg brukte var 80x150 cm, pluss en cm eller to til sømrom



Til slutt kan jeg ta med fiolene jeg har plukket til minne om Bestefar som ville blitt 70 rett før helgen. Jeg fant ikke Natt og Dag- fiolen, men den er ganske fin denne også.

Ha en fin søndag!

share this on »
{Pinterest}
3 Comments »

3 Responses to “Til sommerdansen i duggvått gress”

amylin sa...

Så fin kjole! Bra sokkeskrekken forsvinner! Flotte sokker også. Ha en fortsatt god søndag!

Møyfrid sa...

En søt liten kjole:)

Irene sa...

Kjempesøt kjole!!