Jordbærtoppen

tirsdag, august 04, 2009

028

Da var endelig luen til jordbærjakken ferdig.
Avgjørelsen med tanke på knytebåndet ble tatt i går kl 06.10 da jeg pakket vesken og dro på jobb. Med i vesken ble nemlig grønt garn og pinner.

På vei til jobb ble det ikke strikket en eneste maske. Ei heller på jobb. Men på vei hjem fikk pinnene svingt seg. La opp en hel drøss med masker på pinne 3, strikket to riller før jeg felte av en hel drøss med masker. Og så var jeg hjemme.

Senere på kvelden skulle den bløtlegges, noe jeg gruet meg til. Hendene mine ble nemlig røde bare av å se på det røde garnet. Med andre ord så jeg for meg et og annet skrekkscenario hvor det røde fløt over i det grønne for å danne et salig kaos.
Vasken ble fylt med vann og med lukkede øyne puttet jeg luen nedi. Med fortsatt lukkede øyne skylte jeg luen og da jeg tok luen opp knep jeg øynene virkelig igjen.
Først da jeg hadde luen i håndkleet våget jeg å åpne øynene.
Og til min store overraskelse (dog lettelse) hadde det gått helt fint! Det røde var rødt og det grønne var grønt. Og det var det. O jubel!
015

Til luen gikk det med ca 20 gram rødt og 5 gram grønt garn. Jeg la opp 70 (eller var det 80?) masker og strikket litt riller og litt glattstikk. Ved 13 cm (tror jeg) gikk jeg over til grønt og strikket 2rsm annenhver pinne med færre masker i mellom for hver pinne.
Det røde garnet som var igjen holdt til en sokk ala Saartjes. Men en sokk er en for lite, så det spørs om det ikke får bli helgrønne sokker til settet. Men det funker på sitt vis, det og.

Ha en strålende flott tirsdag!

share this on »
{Pinterest}
7 Comments »

7 Responses to “Jordbærtoppen”

Hanne sa...

Heisann, for en nydelig blogg du har. Utrolig nusselig jordbær jakke og lue. Her kommer jeg garantert innom igjen. Ønsker deg en fin dag :)

wigdis sa...

Nydelig jordbærlue og jakke. Det luemønsteret så jo veldig godt ut. Synes det er så vanskelig å finne gode mønster på barneluer.
Ha en fin uke

mimouna sa...

Så flott det settet ble, og artig å lese beskrivelsene dine. Herlige jordbær!

Anlen sa...

Dette vart flott!!

AnitaK sa...

Fantastisk fint det settet ble, nydelig med en liten jordbærpike. Håper du har en verdig mottaker innen rekkevidde slik at du får nyte synet av noe så flott ofte..

Guro sa...

Så herlig sett!

Det lukter sommer helt hit av dette.

Elisabeth sa...

Luen ble supersøt den også, og bra at den ikke ble skittenrødgrønn :)