Nytt tantetroll

søndag, august 23, 2009

P8172684
For nøyaktig en uke siden kom tantetroll nr to til verden. Dagen etter bar det ut på tantekontroll hvor det nye vesenet ble nøye beskuet og passerte de smale knipe- og klemmetestene med klar margin.

Som supertante seg hør og bør er det klart at nykomlingen måtte få noe skikkelig fint. Vel var hun ikledd tantekjøpt sparkebukse, men så leker man jo heller ikke supertante. Med andre ord er det på sin plass med tantestrikket teppe.

004007

Tanteteppet ble påbegynt noen dager før nykomlingen ble født. Det er strikket i babyull fra Dale i både lys og mørk rosa. Det er da klart at jenten må ha rosa teppe!
Midtseksjonen ble strikket først med å øke en maske i hver side. Jeg fortsatte til 50 gram var strikket opp, med det neste nøstet ble det felt en maske i hver side. Voila- et kvadrat. Videre plukket jeg opp masker langs de fire kantene og strikket havskummønster rundt med en million masker på pinnene. I realiteten var det nok ikke mer enn nærmere fem hundre masker, men det holdt lenge for meg.

002
Da teppet begynte å bli passelig varmt på fanget, strikket jeg noen rader glattstrikk og felte av. Ved blokking målte det 85x85 cm, altså ganske så passelig tanteteppe.
Til sammen gikk det med rundt 300 gram på pinne nr 4. Teppet er inspirert av babyteppet til Brooklyntweed, men med en del endringer. Avfellingen til Jared Flood ble for avansert for mine hjerneceller i nattens mulm og mørke så jeg brukte god gammeldags avfellingsmetode. Og det funker som bare juling.
011

Siden en god andel av året tilbringes bortevekke fra de små, sier det seg selv at tanteterritoriet må markeres. Minanamnband rotet det hele til, men snille Margrethe kom meg til unnsetning med nydelige tantelapper. Tusen takk!

P8172685

Hun er ganske søt, dette tantetrollet. Sånn helt objektivt sett. Selvfølgelig.

share this on »
{Pinterest}
21 Comments »

21 Responses to “Nytt tantetroll”

Anne-Ruth sa...

For et skjønt lite tantetroll du har fått deg. Og teppet du har strikket til henne er superfint!!! Flinka! Gratulerer med niesen :)

Frk.Badegakk sa...

Gratulerer!!!! Hun var nå bra vakker denne lille pia da! Og teppet var helskjønt også! Flott gave å gi vekk=D

Lena sa...

Åh for et nydelig babyteppe!! Kjempefint mønster og søte farger:o) Gratulerer så masse med tanteungen!

Lisbeth sa...

Gratulerer som tante :o) Hun var helskjønn! Og et nydelig teppe du har strikket :o)

Mona sa...

Så fantastisk vakkert! :) Jeg digger bloggen din også foressten

mimouna sa...

Gratulerer med tanterollet! En nydelig liten jente som helt klart trengte rosa tantestrikket teppe. :o)

amylin sa...

Så skjønn! Gratulerer med nok en niese! Veldig søtt babyteppe.

Frk. Chilli sa...

Det er så herlig med små nurk:-) Ble selv tante for 2 uker siden og han er både snust og kost med. Og enig med deg så må det tantelaget presanger med på besøk. Teppet var nydelig:-)

Monstermønster sa...

Nydelig teppe! Å få være tante er stor stas, jeg har belemret tantebarna mine med endel strikk opp gjennom..

Brit Strikkenerd sa...

Gratulere som tante. Det var en skjønn liten prinsesse og det rosa teppe var absolutt en prinsesse verdig:)

AnitaK sa...

Grattis med nytt tantetroll, nyyydelig søt. Babyen matchet teppet helt perfekt :)

Elisabeth sa...

Nydelig tantebarn, og et nesten like vakkert teppe :) Kos dere godt nå da...

Benedikte sa...

Et herlig innlegg, med ei herlig lita jente og et herlig teppe...

Hanne sa...

Utrolig fantastisk fint babyteppe :D kjempe lekkert. Virkelig søt tanteunge du har fått deg, gratulerer så mye :)

Hunnipunni sa...

Gratulerer med nyyydelig tantetroll som passet helt perfekt i det flotte tanteteppet !!

Guro sa...

Så herlig liten krabat!
Kos deg masse, snille tante.

Nattfiol sa...

For et flott teppe! Og så artig at du kan bruke lappene til Margrethe. Tror det kan være et vanskelig år å være vekke for dere, men bra at barna blir godt utstyrt.

Mye fint på bloggen din!

Mor til Margrethe sin tantebaby.

Emme sa...

Nydelig lite tantetroll og søtt babyteppe :0) Herlig med slike små skapninger som så altfor fort blir store!

duBedåre sa...

Dette er det søteste teppet jeg noen gang har sett, helt seriøst! Fantastisk imponert og inspirert nå! Jeg er jo en glad babyteppe strikker, men DETTE slår alt. På høy tid jeg lærer meg havskumstrikk!!!

Og selvfølgelig: Nydelig lita tante-tulle! Gratulerer!

Thea sa...

Hei! Er totalt uforstående med blogging men prøver meg alikevell; hardu lyst til å dele hvordan du har strikket kanten på dette nydelige teppet?? :) Jeg prøver meg litt fram men får det ikke helt til! Håper på svar! :) mvh Thea

Anonym sa...

Hvor har du bestillt det som står tante sin på?