Med velsignede knapper

søndag, august 09, 2009

012

I løpet av sommeren har jeg fått full oversikt over garnbeholdningen her i byen. Jeg har funnet garn jg ikke visste jeg hadde og garn jeg aldri har strikket med før, såvel som kjente og kjære bekjentskaper.
Lerke er et av de kjente og kjære bekjentskapene som jeg i tillegg ikke visste at jeg hadde.
Da jeg så de tre fargene ligge sammen så jeg med en gang hva det måtte bli. En stripegenser med lilla som kontrast.

Tidligere i vår strikket jeg jo denne stripegenseren etter dette mønsteret fra Slagt en Hellig Ko.
Garnet med pinner ble pakket ned i vesken og så bar det til hytten.
Vel på hytten priset jeg meg lykkelig over at jeg husket maskeantallene greit. I hvertfall sort-of. For hvem husker vel på å skrive ut mønster før man drar? Ikke jeg, i hvertfall.

Dette førte da til et par skjønnhetsjusteringer, som at stripene ble stikket over tre pinner i motsetning til to. Men den ble da ganske fin tross alt.

010

Genseren er som nevnt strikket i Lerke fra Dale på pinne 3. Det gikk med i underkant av ett nøste av begge grønnfargene og nesten ingnting av det lilla. Knappeavgjørelsen var lang og dryg men til slutt falt valget på to helt enkle lilla knapper. Hva knappene gjelder kan man begynne å snakke om reinkarnering. De ble nemlig funnet fra knappeboksen som ble igjen etter at Barnas Aktivitetsskole (eller noe sånt) på bedehuset på Sotra gikk av med pensjon. Så ikke bare er de velsignet, men de har nok levd et tidligere liv på en skjorte eller i en kjolerygg.
006

Bildene ble tatt på gårsdagens befruktningstur til Hardanger. Å si at været var skiftende er på ingen måte å overdrive. For med en gang bilen var parkert for kombinert plommekjøp og genserfotografering, åpnet himmelens sluser seg og regnet pøste ned. Bilder ble tatt i full fart og da bilen ble startet opp sluttet det også å regne. Typisk.

Størrelsesmessig er genseren ca 0-2 mnd og vil nok passe fint til venninnen til mamma sin nye baby når h*n blir født om noen uker.

Ha en strålende flott søndag!

share this on »
{Pinterest}
4 Comments »

4 Responses to “Med velsignede knapper”

Margrethe sa...

Som vanlig viser du nydelige babyklær. Jeg vil også strikke så mye fint!

mimouna sa...

Genseren ble fin den, knappene også. :o)

Jammen skifter været ofte for tiden ja. Men i dag er det jammen fint, deilig med litt sol.

Hunnipunni sa...

Fin genser ! Velsignede knapper gir kanskje et velsignet snilt barn ?? ;) Lerke er et deilig garn å strikke i, enig med du der.
Ha en flott søndagskveld !!

Hanne sa...

Kjempe fin genser. Det er så kjekt og en får en skikkelig god følelse når en strikker fra lageret, i hvert fall får jeg det :D