Striper til liten, striper til stor

tirsdag, november 03, 2009

028

For nesten tre uker siden var jeg litt impulsiv og bestilte helgetur til København.
Nesten tre uker har gått veldig fort og på torsdag reiser jeg på tur.

I København bor noen gode venner. Og gode venner er det alltid kjekt å ta med noe til.
Omtrent samtidig som bekreftelsesmailen fra Norwegian var på plass, var jeg dypt i tenkeboksen på hva gode venners barn kunne få. Ville jeg klare å strikke to gensere på nesten tre uker?
Jeg kom imidlertid raskt ut av tenkeboksen, for noen var enda raskere til å utfordre meg. Og da er det gjort. Oppdrag: 2stk Nøstebarngensre på under tre uker.

034

Første problem på veien kom allerede fem minutter senere, men snille Vibbedille hjalp en strikker i nød og vips hadde jeg lagt opp til genser nr 1.

Genser nummer en var selvfølgelig også den minste. Så den ble ferdig etter en vanlig helg med strikking. Genser nummer to, derimot, var vesentlig seigere. Uansett hvor mye jeg strikket så virket det som om jeg aldri kom noen vei. For å forsikre meg om dårlig progresjon bedrev jeg litt vinstrikking innimellom. Og det er vel en kjent sak at det som regel ikke ender så bra.

Men så var det dette med tidspress, da. Og tidsfristen kom nærmere og nærmere. Jeg fikk et bilde av meg selv feste tråder ved bagasjebåndet i Kastrup. Typisk meg.
I går tok jeg derfor meg selv hardt i nakken og strikket ferdig raglanfellingen. Det var gjort på tre timer. Så var det trådfesting, knapper og pingviner. Men jommen sa jeg smør. Jeg ble ferdig.

030

Om jeg skal være helt ærlig er jeg over gjennomsnittslig fornøyd med meg selv og synes resultatet ble kjempeflott!
Garnet er blålilla og mørk brun lammeull fra New Zealand og tilsammen gikk det med 186 gram til størrelse 2 og 4 år. Jeg har brukt pinne nr 3 og mønsteret er Genser med Raglanfelling fra Nøstebarn. Med litt endringer som seg hør og bør.
Pingvinene er spesialimportert fra Bergen for anledningen og kommer fra Stoff og Stil. De blå perlemorsknappene er fra Visby mens de stjerneformede perlemorsknappene er fra Cardiff.

Så nå gjenstår det bare å håpe at to små gutter i København blir fornøyd med dem. Og at gode venner liker håndvask. Man kan jo håpe :)

Ha en herlig tirsdag!

share this on »
{Pinterest}
20 Comments »

20 Responses to “Striper til liten, striper til stor”

amylin sa...

For noen søte gensere. Knappene og pingvinene gjorde hele genserne. Fikk veldig lyst til å strikke Nøstebarngenserne selv. Gikk det ikk med mer enn 186 g tilsammen på to gensere? Det er jammen ikke mye, selv om det er garnmengden på en genser. Tror jammen jeg skal lete litt i lageret mitt og strikke en sånn i julegave. Takk for inspirasjon.

Unknown sa...

Kjempesøte gensere med knallstilige knapper.
Synes du har brukt et drygt garn :-)
Ha en flott dag..

PS. nydelige bilder i bloggen din.

Stine sa...

Det var noen kjempeflotte gensere du har strikket. Og så strikker du så pent! Jeg er imponert.

Ha en god dag.

Monstermønster sa...

Kjempekule! Stilig tilbehør med pingvin og raffe knapper.

Hanne sa...

SÅ nydelige farger du strikket genserne i :) Kjempe fine :)

Anne-Ruth sa...

WoW! Så flotte gensere!!! Tror du må komme til Askøy en tur også jeg. Mine trenger gensere i str 9 og 11 år *muahahaha*

Vibekes lille ullne sa...

Kjempefine gensere! Farger, striper, pingviner og knapper passet så godt sammen. Heldige de som får disse ! :)

Frk. Chilli sa...

Kjempefine gensere:) Pingvinene var jo den berømte prikken over i`en!! Mottakerene må jo bare bli fornøyde.

chocolatehead sa...

Fine gensere, striper slår aldri feil :)

Unknown sa...

Nydelige gensere! SÅÅ fine knapper! Heldige du som skal til Kjøben. Jeg får jakte på perlemorskimmerkort jeg da. Jeg strikker luer for tiden, men det blir mest en omgang her og en omgang der, innimellom alle andre gjøremål.

Unknown sa...

Ååå, der er luen til Nikolai sa Emma, og det var det....

Så flink hun er, sa Jesper da han så stripegenserne......

Unknown sa...

Og nå ble twinsene veldig opptatt av hvordan dette systemet virket....

SE, SE, der er jo det du nettopp skrev....

Frk.Badegakk sa...

Så utrolig flotte! Skal si du har kustus på det selv og strikkinga!
Kjempefine gensere! God tur=D

Bente sa...

Det var to flotte gensere! Pingvinene gjorde susen, og knappene satte prikken over i-en. Tipper guttene blir kjempehappy! :-)

Margrethe sa...

Så utrolig fine gensre. Pingvinene var virkelig prikken over i'en og knappevalget supert. Du er produktiv, altså!

Guro sa...

Så herlige!
Og så flink du var som ble ferdig, jeg er dypt imponert.

Til mottakerforeldrenes glede, kan jeg melde at det går helt utmerket å vaske NZ lammeull på ullprogram i maskinen. Det har jeg gjort mange ganger.

duBedåre sa...

Oh my God!!! Du er reserrask!!! Og for noen fine gensere! Fine farger, og kjempefine detaljer med knappene, merkelappen din og pinguinen som hever genseren enda noen hakk. Kjempefine, altså!

Tipper mottagerene blir strålende fornøyde og alltid alltid håndvasker disse så de varer evig/så lenge små barnekropper passer i. God tur!

Anonym sa...

Ja, dette var stilige gensre. Du er kjempeflink! Fine knapper også... Jeg er sikker på at de to Københavnerne blir glad!

Nattfiol sa...

Kjempefine gensre!

Mottakere må jo bare bli glad for disse søte ;-)

Inger sa...

To kjempeflotte gensere som jeg regner med ble godt mottatt! Herlige knappet :)