Liten kanin- nå med oppskrift

onsdag, juli 07, 2010

002
Nytt fra pinnene mine er en liten kosekanin strikket i Paris.
Jeg har laget lignende tidligere og oppskrift har da vært etterlyst.
Derfor tenkte jeg nå at jeg skulle legge ut oppskriften på kosekanin ala Tora.

For å strikke din helt egne lille kosekanin trenger du ikke mer enn et nøste Paris (eller et annet lignende bomullsgarn), pinne nr 3,5 (eller andre som passer til garnet), en rest garn til øyne og nese og et par timer strikketid.

Begynn med å legge opp 3 masker
pinne 1- strikk 2 masker rett, 1 kast, 1 rett
pinne 2-strikk 2 masker rett, 1 kast, 2 rett
pinne 3- strikk 3masker rett, 1 kast, 2 rett
pinne 4- strikk 4 masker rett, 1 kast, 2 rett.

Fortsett med å øke på hver pinne før de to siste maskene til du har 50 masker på pinnen. Legg til side arbeidet, legg opp 3 masker og gjør det samme en gang til.

Hold de to trekantene sammen og strikk sammen en maske fra hvert stykke og trekk den første over den andre. Når du har felt 20 masker strikker du de midterste 10 maskene på den ene trekanten mens de 10 midterste på den andre trekanten blir satt inn på samme pinne.
Fell så de siste 20 maskene på samme måte som de 20 første.

Hodet
strikk 15 pinner frem og tilbake over de 20 midtmaskene (10 fra hver side)
Fordel 10 masker på hver pinne og strikk de 3 første maskene på hver pinne sammen. Fell av de 4 neste maskene på hver pinne, strikk de 3 første maskene på hver pinne sammen.

Øre
Plukk opp en maske på innsiden av en kantmaske i hver side til du har ca 11 masker. Strikk 3 pinner rett. Strikk 2 masker sammen innenfor en kantmaske i hver side til du har 3 masker på pinnen. Ta en maske løs av, strikk 2 masker sammen og ta den løse over. På neste pinne strikker du 2 masker sammen og trekker igjennon tråden. Gjenta for øre nr 2.

001


Klipp av en halv meter fra nøstet og lag et løst nøste av det som er igjen. Stapp hodet og sy igjen fra undersiden med tråden du klippet av. Fest alle tråder godt. Broder på øyne, nese og munn om du vil det og vips bom bang- et stk søt kanin er ferdig!

Det ser kanskje mer komplisert ut enn det er, det skyldes nok min mangel på pedagogisk sans.
Du kan strikke så mange kaniner du bare vil fra denne oppskriften, men jeg blir glad om du ikke selger hverken kaninene eller oppskriften.

Ha en strålende flott sommerkveld!

share this on »
{Pinterest}
9 Comments »

9 Responses to “Liten kanin- nå med oppskrift”

annesand sa...

Takk for at du deler. Superdupersøt kanin! Kan bli en tanteungeslager det der altså!

9na sa...

Den er jo veldis søt da, den skal vi prøve å lage,... takk for oppskrift...!

Elisabeth sa...

Veldig søt var den kaninen, kan tenke meg at mange vil strikke den til sine små :)

Maria sa...

De der er så søte altså. Nå kom jeg på at jeg har en halferdig slik liggende jeg også.
Hm...var det deg jeg fikk oppskriften fra kanskje?

maje76 sa...

Denne kaninen var jo bare supersøt. Har en treåring i hus som er avhengig av et ole brum putetrekk og det begynner å bli ganske så slitt nå.
Kanskje denne søtingen kan bli den nye dille :-)

Marte sa...

Denne var søt. Nå har jeg skrevet ut oppskriften, så kanskje jeg får tid til å prøve meg på denne :-)

Siri @ Strikk og tøys sa...

Hei! Tusen takk for oppskriften! Jeg laget en kanin i går etter den, du kan se den her; http://strikkogtoys.blogspot.com/2011/11/kose-kanin.html

Eli Kristin Magnussen sa...

Så skjønn denne er, tusen takk for at du deler. Den har jeg notert meg, så jeg skal prøve meg på en slik! Linker i så fall til deg når prosjektet er ferdig og bloggbart, thi-hi!

Ha en fin dag! :)

Kirsti sa...

Nydelig! Takk for fin oppskrift, du lager mye fint:)