En plan vel utført

torsdag, september 04, 2014


Striper er takknemlig strikk rent psykisk. Ettersom stripene vokser blir en lurt trill rundt og tenker at det går som mye fortere enn om en hadde strikket ensfarget. For man må jo bare strikke en stripe til før man gir seg. Og en til. Og enda en til. Vips er man ferdig.

Denne genseren er kanskje ett av mine best planlagte restegarnsprosjekter. Det blå garnet kjøpte jeg for lenge siden og er restegarn fra da jeg strikket denne genseren.
Problemet er at jeg hadde et nøste og en rest igjen, og det ikke er en eneste garnbutikk i mils omkrets som selger garnet lengre. 

I fjor høst reiste jeg på helgetur med noen venninner til Dublin. Som en erfaren strikker hadde jeg selvsagt gjort min research på forhånd hva garnbutikker gjelder. This is Knit ble redningn. Her hadde de både Sublime og Jamieson og veldig, veldig mye annet fint. I bagasjen pakket jeg med meg en trådstump av Sublimeresten min og vandret fornøyd til garnbutikken hvor jeg kunne finne en annen farge som matchet den perfekt. Jeg fant også passende garn fra Jamiesons til et annet prosjekt, mer om det ved en senere anledning.

Og siden stripestrikk går såpass radigt unna, så gikk det ikke så veldig lang tid før genseren var ferdigstrikket. Det som tok noe lengre tid, var å finne passende treknapper. Knappeutvalget i Bergen er definitivt ikke det det en gang var.


Genseren er strikket av ca 150 gram Casmerino silk fra Sublime og inneholder, som navnet tilsier, både merinoull, silke og kasjmir. Med andre ord garantert kløfritt! Jeg har brukt pinne nr 4 og jeg tror jeg la opp 124 masker.
Størrelsen er 1-2 år og jeg er regelrett veldig fornøyd med å ha fått brukt restegarn fra 2010 til å bli noe så fint!

Ha en fin dag!


share this on »
{Pinterest}
1 Comment »

One Response to “En plan vel utført”

Kirsti sa...

Dette var en nydelig genser! Stripestrikk er kjekt:)