Den mykeste starten

mandag, september 08, 2014

For en stund siden spurte en tidligere kollega av meg om jeg noen gang hadde strikket en body. Hun skulle nemlig strikke en body til kommende barnebarn og lurte på om jeg hadde en oppskrift å anbefale. Da mtte jeg jo svare som sant er, at nei, det hadde jeg ikke gjort før.

Med andre ord var mitt neste strikkeprosjekt allerede klart.

Valget falt på Fuglemammas omslagsbody, mest fordi at ribbestrikk er takknemlig strikk som ikke krever allverdens av hjernaktivitet. Dog synes jeg at oppskriften var noe komplisert og med uttalt monteringsvegring valgte jeg å plukke opp masker til ermene langs skulderkanten. Ermene strikket jeg frem og tilbake, men etter å ha felt av ermet plukket jeg opp masker langs begge ermekantene og ned på begge sidene av bodyen. før jeg strikket sammen med three needle bind-off og elastisk avfelling. På den måten slapp jeg å sy en en eneste kant og sammenføyingene ble pene og elastiske. Me like!

Videre valgte jeg å sy på trykknapper både i skrittet og i sidene, ser for meg at det er mer praktisk. Siden trykknapper ikke er det peneste som finnes, så sydde jeg tre perlemorsknapper på i siden for å skjule trykknappene.


Bodyen er strikket i minste str på pinne nr 2,5 i et syltynt kasjmirgarn i en lys blåfarge kalt duck-egg
. Ved å holde det dobbelt ble tykkelsen omtrent  600 m pr 100 gram. Bodyen veier 40 gram inkludert knapper, så det er ikke snakk om noen tungvekter

Og så kan man jo beville seg inn på den evinnelige diskusjonen om det er bortkastet å strikke kasjmirbodyer til nyfødte babyer. Jeg mener at det selvfølgelig er verdt det! Mykere body skal man lete lenge etter, tenk å være pitteliten og svøpt i kasjmir rett på huden! Bodyen overlevde fint ullprogrammet i min vaskemaskin, så da er det i hvertfall en smal sak.

share this on »
{Pinterest}
1 Comment »

One Response to “Den mykeste starten”

Monstermønster sa...

Såklart er det verdt å strikke i kasmir en gang i blant til småttiser! Når har man ellers nok luksusgarn til et helt plagg?